In 2018 wijzigt de cookiewet, wat zijn hiervan de gevolgen voor jouw website?

Cookiewet_Blog_UH_middelburg.jpeg

Webdevelopers, online marketeers, website-eigenaren en natuurlijk gebruikers in de onlinewereld kennen allemaal de term ‘cookies’. De Europese Commissie wil dat internetgebruikers in 2018 zelf kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. Maar wat voor invloed zal dat hebben?

Wat zijn cookies nou precies?

Cookies kunnen worden opgesplitst in drie soorten, namelijk: functionele cookies, analytische cookies en tracking cookies. 

Functionele cookies
Zonder functionele cookies werkt een website momenteel niet, ze zijn dus nodig om een website te laten werken. Het automatisch ingelogd blijven en het opslaan van de producten uit het winkelmandje, zijn beide voorbeelden van functionele cookies. Voor het plaatsen van deze functionele cookies hoef je momenteel geen toestemming te vragen.

Analytische cookies
De analytische cookies zijn een hulpmiddel van Google Analytics. Hierdoor krijg je als eigenaar van een websites inzicht in het gebruik van je website. Met deze inzichten kun je de websites vervolgens optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Bij het gebruik van analytische cookies heb je geen toestemming nodig van de bezoeker maar je moet ze wel informeren over het gebruik ervan.

Tracking cookies
Deze cookies worden ook wel de marketingcookies genoemd. Dit komt omdat met deze cookies het surfgedrag van de bezoekers is vast te leggen en er daardoor gerichte aanbiedingen kunnen worden geplaatst. Niet alleen Google Adwords maakt gebruikt van tracking-cookies maar ook social media, nieuwsbrieven en partnersites maken hier gebruik van. Omdat er bij deze cookie persoonsgerichte gegevens worden verzameld is het vragen om toestemming vereist.  

Wat er gaat veranderen aan de cookiewet in 2018

Op dit moment hebben we een Nederlandse cookiewet. Deze moet waarschijnlijk per 25 mei 2018 plaats gaan maken voor de Europese cookiewet. Het doel hiervan is het verhogen van het vertrouwen en de veiligheid in de digitale diensten. Met dezelfde doelstelling heeft de Europese Unie al eerder de Wet Persoonsgegevens ingevoerd en in 2018 wordt mogelijk dus ook de Europese cookiewet, ook wel e-privacyverordening, ingevoerd.

De Europese Unie heeft voor de invoer van de e-privacyverordening een onderzoek gedaan naar de meningen van burgers. Uit dit onderzoek kwamen de volgende conclusies naar boven: 

  • 78% van de respondenten vindt het erg belangrijk dat persoonlijke gegevens op hun computer, smartphone of tablet alleen kan worden opgevraagd na hun toestemming.
  • 89% van de respondenten stemt in met de voorgestelde optie dat de standaardinstellingen van hun browser het uitwisselen van informatie moet tegengaan.

Voor deze uitslagen wil de Europese Commissie dat internetgebruikers via hun browserinstellingen zelf kunnen bepalen of zij de trackingcookies accepteren of weigeren. Op dit moment is het zo dat je als internetgebruiker per website wordt gevraagd of je de cookies wilt accepteren of weigeren. In veel gevallen moet je de cookies wel accepteren anders verschijnt er een niet-werkende website. In de e-privacyverordening zal het plaatsen van cookies alleen zijn toegestaan als er gewerkt wordt met functionele cookies, analytische cookies die je alleen toepast voor eigen gebruik of als een internetgebruiker toestemming geeft via de browserinstellingen. 

De gevolgen van de nieuwe cookiewet

Als per 25 mei 2018 deze nieuwe cookiewet (de e-privacyverordening) zal worden ingevoerd hoeft een internetgebruiker dus niet meer op iedere website de cookies te accepteren. Wanneer ze één keer in hun browserinstellingen de cookie-instellingen uitzetten zal voortaan elke website altijd op de juiste manier getoond worden ook al zijn de cookies niet geaccepteerd.

Als internetgebruiker denk je misschien: dat is fijn! Ik zet de cookies uit! Maar pas op, er zijn toch wat gevolgen. Een voorbeeld hiervan wordt op Frankwatching uitgelegd: 

 

“Als de tracking-cookies niet gebruikt mogen worden door bedrijven als Nu.nl, zal het gratis internetten in gevaar komen. Als jij op zoek gaat naar een nieuwe bank van Wehkamp, zal deze bank jou zeer waarschijnlijk achtervolgen op een website als Nu.nl. De advertentieruimte die websites als Nu.nl aanbieden zijn dé bron van inkomsten voor veel vergelijkbare sites. De oorzaak-gevolgrelatie is sterk aanwezig. Als organisaties als Nu.nl (in dit voorbeeld) geen advertentieruimte meer beschikbaar kunnen stellen voor Wehkamp, lopen ze inkomsten mis. Een logisch gevolg is dat je moet gaan betalen voor nieuws.”

Invloed op analytische- en trackingcookies
Er zal met de nieuwe e-privacyverordening weinig veranderen voor de functionele cookies. Maar voor de analytische- en tracking cookies zal wel wat veranderen. Om bijvoorbeeld gebruik te kunnen en blijven maken van analytische cookies zal je via je Google Analytics account aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. De wijziging voor de tracking cookies zal het grootst zijn, aangezien hier standaard geen gebruik meer van wordt gemaakt. Tenzij de gebruiker toestemming geeft. Wanneer gebruikers deze cookies gaan uitzetten, is het niet meer mogelijk om mensen te ‘volgen’. Zij zullen hierdoor dus niet meer worden benaderd met gepaste advertenties en conversies zullen daardoor worden uitgesteld. 

Meer weten over de nieuwe cookiewet?