Verkeerde e-commerce transactie verwijderen uit Google Analytics in 2019 [Handleiding]

 
e-commerce-transactie-verwijderen.jpg
 

Stel je voor: Je hebt een webshop en een van je klanten plaatst per ongeluk een verkeerde bestelling. Dit zorgt dan voor een vertekend beeld van de cijfers binnen de e-commerce van Google Analytics. Zonde natuurlijk, want deze cijfers houd je het liefst correct voor een zuiver beeld van de opbrengst. Urban Heroes helpt je graag verder om dit probleem op te lossen door middel van ons simpele stappenplan.


Stap 1: Zorg dat je bewerkingsrechten hebt voor het Google Analytics-account waar het om gaat. Heb je dit nog niet? Vraag dan eerst de rechten aan de huidige beheerder van het account. Weet je het niet zeker? Check het dan via Beheerder (tandwieltje linksonder) > Gebruikersbeheer. De beheerder van het account kan jou op deze locatie ook van rechten voorzien. Na het klikken op Gebruikersbeheer zie je welke rechten je hebt voor dit account. Als je hetzelfde te zien krijgt als de onderstaande screenshots, dan heb je voldoende accountrechten.

google-analytics-beheerder-gebruiksbeheer.png

google-analytics-rechten-varianten.png

Stap 2: Ga naar Conversies > E-commerce > Verkoopprestaties en noteer het Transactie-ID van de onjuiste bestelling. Deze heb je later weer nodig!

google-analytics-gebruiksbeheer-conversies.png
transactie-id-opzoeken.png

Stap 3: Ga in een ander tabblad naar de Hit Builder (gratis tool van Google, geen download) via http://bit.do/e2UjN en klik op ‘Click here to authorize’. Vervolgens log je in via het pop-up inlogscherm met het e-mailadres waarmee je bewerkingsrechten hebt en daarna klik je op ‘Toestaan’. Heb je al eerder gebruik gemaakt van de Hit Builder? Dan kan je deze stap overslaan.

 
authorize-hit-builder.png
 

Stap 4: Scroll naar benden en vul nu alle parameters in de Hit Builder in. Toelichting:

parameters-hit-builder.png
  • v: Laat deze op 1 staan.

  • t: Laat deze op transaction staan.

  • tid: Google Analytics Tracking-ID. Deze vind je in Google Analytics via Trackinginfo > Trackingcode. Deze code begint met UA. Neem deze over en vul hem in de Hit Builder in.

tracking-id-analytics.png
  • cid: Klik op het roterende pijltje om een cid te creëren.

  • ti: Vul hier het Transactie-ID in uit stap 2. Let op: Dit gaat om stap 2 van de handleiding, niet om de code het Tracking-ID dat je twee stappen terug hebt opgezocht en hebt ingevuld!

  • ta: Vul hier de Partner in. Ga terug naar Google Analytics en voeg een secundaire dimensie toe (Partner). De desbetreffende Partner neem je precies over uit de kolom Partner die wordt toegevoegd.

 
 

partner-dimensie-analytics.png

  • tr: Vul hier de omzet in van de transactie in. Dit is het bedrag in de kolom Opbrengst. Een komma geef je aan met een punt. Vergeet niet om een min-teken ervoor te zetten, omdat je dit bedrag ervan af wil trekken! €50,00 (50 euro) wordt dus 50.00 zonder valuta-teken en zonder de komma wordt een punt. Let hierop bij het overnemen! Dit geldt ook voor de volgende stappen (ts en tt).

  • ts: Vul hier de verzendkosten van de transactie in. Dit is het bedrag in de kolom Verzending. Een komma geef je aan met een punt. Vergeet ook hier niet om er een min-teken ervoor te zetten, omdat je dit bedrag ervan af wil trekken! Als er geen verzendkosten zijn vul je 0.00 in.

  • tt: Vul hier het BTW-bedrag van de transactie in. Dit is het bedrag in de kolom Btw. Een komma geef je aan met een punt. Ook hier: Vergeet niet om een min-teken ervoor te zetten, omdat je dit bedrag ervan af wil trekken!

  • cu: Vul hier EUR in als het om Nederlandse valuta gaat, en vul anders een andere juiste valuta in.

Stap 5: Scroll naar boven en klik op de blauwe knop Validate hit en check of de melding ‘Hit is valid!’ tevoorschijn komt. Mocht hij niet valide zijn, controleer dan alle velden die je hebt ingevuld. Vervolgens klik je op ‘Send hit to Google Analytics’. Let op: Na het klikken op ‘Send hit to Google Analytics’ verandert het ‘pijltje’ (links van ‘Send…’ in een ‘v’tje’, en kort daarna verandert hij terug naar een ‘pijltje’. Hij is dan verstuurd, dus klik er daarna niet nogmaals op, anders verstuurt hij de hit nog een keer.

 
hit-is-valid-send-hit.png
 

Stap 6: Wacht minimaal 10 tot 15 minuten met het checken van de wijziging.

Let op! Een paar aandachtspunten:

  • Als de wijziging door middel van de Hit Builder heeft plaatsgevonden op dezelfde dag van de verkeerde bestelling, dan verdwijnt de huidige rij uit de tabel in Google Analytics. Als de wijziging bijvoorbeeld een aantal dagen later is uitgevoerd, dan komt er een nieuwe rij in de tabel met de ingevoerde gegevens vanuit de Hit Builder. Dezelfde bedragen worden dan weergegeven, alleen dan met een min-teken ervoor. Dit betekent dus dat ze van de totalen worden afgetrokken.

  • Check in de juiste weergave (view) of de wijziging is doorgevoerd. Toelichting: Als je namelijk je eigen IP-adres middels een filter hebt uitgesloten in de weergave waar je in zit, dan zal de Hit Builder de wijziging niet doorvoeren in die weergave. Hij voert hem dan wel door in de weergave(n) waarin je IP-adres niet is uitgesloten.