Invision Design + Drinks: Jill was aanwezig!

invisionapp event urban heroes middelburg.jpg


 

Eerder die dag was er nog een workshop met Brad Frost (een webdesigner en auteur van het boek Atomic Design), maar helaas zat deze al erg snel vol en daardoor kon ze hier niet bij zijn. Maar gelukkig was er nog wel plek voor de netwerkborrel 's avonds waar Jill veel andere designers en developers heeft gesproken over hoe o.a. design er in de toekomst uit komt te zien.

Design hoeft niet meer pixelperfect te zijn.

De beleving STAAT centraal

Bij binnenkomst hoort uiteraard een lekker welkomstdrankje om vervolgens gelijk een interessante Q&A sessie in te gaan met Brad Frost en Jacob Holloway (Core Product Lead & Spaces Product Manager van InVisionapp). 

Tijdens de Q&A kwamen o.a. de volgende topics aan bod die we hieronder wat verder uitlichten: 

1) Future of Design industry
2) Rising design tool trend
3) Advice for new designers
4) #1 industry frustration


1) Future of Design industry
Het pixel perfect design is niet meer hetgeen wat belangrijk is. We gaan namelijk naar een wereld toe waar de 'experience' van een product het belangrijkste wordt. En daarbij gaat het vooral om de interactie van de gebruiker met het product. Wij kunnen dit bijvoorbeeld doorvertalen naar micro animaties die een website meer in leven brengt, waardoor het vervolgens weer bijdraagt aan de beleving van de gebruiker. 

Er wordt gespeculeerd dat in de toekomst de banen van designers en developers zullen verdwijnen. Brad Frost was het hier absoluut niet mee eens. "Er is namelijk altijd nog zo iets als human behaviour en die is zo verschillend, oftewel dit is niet door een machine te ontwerpen. Er zal daarom altijd een human touch betrokken moeten zijn om een product natuurlijk aan te laten voelen". Aldus Brad Frost. 

Invision event amsterdam Urban Heroes.jpg
  links: Jacob Holloway en rechts: Brad Frost

links: Jacob Holloway en rechts: Brad Frost

2) Rising Design Tool Trend

Tools, die zijn er genoeg. Maar het is van belang dat je de juiste tools kiest bij het doel dat je wilt bereiken. 

3) Advice for new designers

Alles wat we maken is voor de mens. En het menselijk gedrag is enorm fascinerend. Door de producten die je maakt veel te testen, leer je van je gebruikers en daardoor leer je je producten nog beter te maken. 

4) #1 industry frustration

Wat helaas nog erg vaak gebeurt door designers, is onmogelijke ontwerpen bij developers neerleggen. Brad Frost geeft dan ook aan dat hij hier al enorm veel frustraties over heeft gehad. Want de communicatie tussen een designer en een developer verloopt vaak nog niet soepel. Zijn voorkeur gaat dan ook uit naar bouwen samen met de designer. Dus de designer en de webdeveloper naast elkaar zetten en samen overleggen over de mogelijkheden en wensen van de designer. Om zo samen tot een goed en uitgedacht product te komen. 

  De netwerkborrel na de Q&A. Van links naar rechts: Australische zzp'er die werkt als Graphic designer voor Albelli, Jill en een docente van de HvA. 

De netwerkborrel na de Q&A. Van links naar rechts: Australische zzp'er die werkt als Graphic designer voor Albelli, Jill en een docente van de HvA. 

Na de live Q&A sessie met Brad Frost en Jacob Holloway was het tijd voor een leuke netwerkborrel, waarbij Jill veel gesproken heeft met andere UX designers van bedrijven. Kortom het was een leuke avond met interessante gesprekken en discussies!

De discussies over experience in zijn geheel en de mogelijkheden van techniek waren echt geweldig!