Wat kun je met Google Ads?

Wat is Google Ads?

Google Ads, voorheen Google AdWords, is een advertentieprogramma van Google. Google Ads biedt bedrijven de mogelijkheid om relevante reclame te maken middels diverse campagnevarianten. De gebruikers van de zoekmachine zien het niet, maar achter de schermen vindt er bij elke zoekopdracht binnen enkele milliseconden een grote ‘veiling’ plaats, waarbij adverteerders strijden om de eerste plek binnen de zoekresultaten. Daar klikken de meeste mensen namelijk op. Toch?

In de afbeelding hieronder is te zien waar betaalde zoekadvertenties kunnen worden vertoond. Hier zou je jouw zoekadvertentie dus terug kunnen vinden. Waar zou je hem dan nog meer terug kunnen vinden? Wij geven je graag het antwoord hierop én informatie over alle beschikbare advertentie-typen in een blog dat wij over een tijdje zullen schrijven. Eerst hebben we het in dit blog nog over de eerder genoemde ‘veiling’, de voor- en nadelen van Google Ads, de kosten van Google Ads en natuurlijk wat het nou eigenlijk oplevert voor jouw bedrijf!

Betaalde zoekresultaten versus ‘gratis’ zoekresultaten.

Betaalde zoekresultaten versus ‘gratis’ zoekresultaten.

 

Achter de schermen van Google Ads

Achter de schermen van Google Ads speelt zich een hoop af. Veel bedrijven nemen tegelijkertijd deel aan de ‘veiling’, waarbij ze door middel van diverse instellingen binnen het Google Ads-account invloed kunnen uitoefenen op de posities binnen de ‘veiling’. Dit heeft te maken met verschillende pijlers, zoals de zoekwoorden waar een bedrijf zich op richt en het maximale bod dat het bedrijf instelt om te willen betalen voor een klik op een advertentie. Daarnaast spelen er nog veel meer factoren mee.

 
Achter de schermen van Google Ads. Meten is weten, en dat kan met Google Ads.

Achter de schermen van Google Ads. Meten is weten, en dat kan met Google Ads.

 
 

De voor- en nadelen van Google Ads

Google Ads heeft voornamelijk twee belangrijke voordelen. Ten eerste is het mogelijk om, ten opzichte van organisch (‘gratis’) verkeer, vrijwel direct aan de top van de pagina met zoekresultaten te komen. Ten tweede bepaalt de Google Ads-gebruiker zelf hoeveel er maximaal wordt uitgegeven. Een nadeel van het gebruikmaken van Google Ads is dat zodra ermee wordt gestopt, de eventueel hoge positie binnen de zoekresultaten direct wordt verloren. Toch wegen de voordelen van Google Ads zwaarder dan de nadelen. Naast de genoemde twee voordelen is er nog een groot voordeel bij het gebruik van Google Ads, namelijk dat alles meetbaar is. Offline adverteren is niet meetbaar, en bij Google Ads weet je wat voor resultaat eruit is gekomen na een bepaalde investering.

 

Kosten van Google Ads

Google Ads-gebruikers kunnen zelf instellen wat zij maximaal willen uitgeven. Op die manier kan het beschikbare budget optimaal worden benut en worden de gewenste maximale uitgaven niet overschreden. Het instellen van de maximale uitgaven kan op drie niveaus:

  • Zoekwoordniveau: De Google Ads-gebruiker geeft aan hoeveel een klik op advertentie die wordt getriggerd door een bijbehorend zoekwoord maximaal mag kosten.

  • Dagniveau: Instellen wat er maximaal per dag mag worden uitgegeven.

  • Maandniveau: Instellen wat er maximaal per maand mag worden uitgegeven.

Een voorbeeld van hoe een dag- of maandbudget kan worden ingesteld.

Een voorbeeld van hoe een dag- of maandbudget kan worden ingesteld.

 

Wat levert Google Ads op?

Google Ads kan veel betekenen voor bedrijven. Wat kan Google Ads dan zoal opleveren voor bedrijven? Bijvoorbeeld:

  • Direct een hoge positie binnen de zoekresultaten

  • Een verhoging van de naamsbekendheid

  • Een verhoging van het aantal leads, verkopen, aanmeldingen enzovoort

  • Weet wat je ervoor terugkrijgt: De ‘return on investment’ is gemakkelijk te achterhalen

Kortom; Google Ads kan dé oplossing voor een bedrijf zijn om flinke stappen vooruit te zetten en (nog meer) successen te boeken!