Waarom je digitale nieuwsbrieven moet inzetten?

Wat is een digitale nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een mogelijkheid voor een bedrijf, instelling of vereniging om meer informatie in één keer te delen met een (grote) doelgroep. Dit kan gedeeld worden middels foldertjes, wijkkrantjes of via een magazine. Een digitale nieuwsbrief is een nieuwsbrief dat wordt verstuurd via e-mail en wordt daarom vaak e-mailmarketing genoemd. Een digitale nieuwsbrief is daarnaast een goed kanaal om mensen direct naar je website te sturen of om ontvangers informatie te geven over meerdere onderwerpen tegelijk.

Telefoon met nieuwsbrief

Nieuwsbrieven: De voor- en nadelen.

Een digitale nieuwsbrief heeft diverse voor- en nadelen. Hieronder staan ze voor je opgesomd.

Voordelen

  • Alleen abonnementskosten
    Mocht je een digitale nieuwsbrief gaan versturen, dan heb je alleen maar kosten voor een abonnement en verstuur je de nieuwsbrief bijna gratis. Bij andere toepassingen kan het zijn dat je geen abonnementskosten betaald, maar per verzonden nieuwsbrief.

 

  • Geen druk- en verspreid kosten
    Zoals gezegd heb je alleen de kosten voor het versturen van de nieuwsbrief. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over drukkosten, iets wat je wel hebt bij bijvoorbeeld huis aan huis folders.

    Wil je wel een nieuwsbrief versturen, maar alleen aan een kleine groep ontvangers, dan is dat ook mogelijk. Zo zit je niet vast aan een bepaald verspreid gebied met de bijbehorende verspreid kosten.

     
  • Fout in je visuals? Vervang het direct
    Verstuur je een fysieke nieuwsbrief en er zit een fout in je tekst of in je afbeelding? Denk aan openingstijden of een kortingsbedrag. Dan is dit niet meer aan te passen als het wordt gedrukt. Mocht je een digitale nieuwsbrief maken en je ziet een fout, dan kan je dat direct aanpassen. Let wel op dat als je een nieuwsbrief hebt verstuurd een eventuele fout niet meer is aan te passen.

     
  • Lengte van je nieuwsbrief maakt niet uit.
    Kies zelf hoe lang je nieuwsbrief moet zijn. Als je één ding wilt delen, dan is dat mogelijk. Wil je, bij wijze van, een nieuwsbrief met 100 elementen versturen, dan is dat ook mogelijk.

     
  • Test je doelgroep
    Twijfel je over een woord, een afbeelding of een heel onderwerp? Dan kan je altijd een test uitvoeren. We noemen dit een A/B test. Hierbij verstuur je twee nieuwsbrieven naar een gedeelte van je contactpersonen. In beide nieuwsbrieven zit een verschil, dat kan een woord zijn, een tijdstip, een geheel element of de volledige nieuwsbrief. Nadat dit gedeelte van de contactpersonen de nieuwsbrief heeft geopend wordt er gekeken welke van de twee nieuwsbrieven het beste heeft gewerkt. Vervolgens wordt de winnaar uit de test naar de overgebleven contactpersonen verstuurd.

     
  • Maak een extra connectie met je klanten
    Gebruik je nieuwsbrief voor diverse doeleinden, zoals het verkopen van jouw nieuwe product of interne nieuwtjes van jouw bedrijf. Wil je extra connectie opbouwen? Deel dan niet alleen leuke kortingsacties, maar verras ze met bijvoorbeeld een verjaardagscadeau.

 

Nadelen

  • Expliciet toestemming vragen
    Je moet kunnen aantonen dat iemand een nieuwsbrief wilt ontvangen. Als iemand klant van je is, dan betekent dit niet automatisch dat diegene zich ook heeft aangemeld voor een nieuwsbrief. Iemand moet zelf het vakje hebben aangevinkt om een nieuwsbrief te ontvangen. Dit kan ook middels een geschreven bon zijn. Als je het maar kan aantonen!

     
  • Langzame groei volgers
    Het kan zijn dat je aantal inschrijvingen niet of langzaam groeit. Zoek manieren om je aantal inschrijvingen te laten groeien. Dit kan op diverse manieren, waaronder het aanbieden van kortingen.

     
  • Het maken van meerdere nieuwsbrieven tegelijk
    Wil je graag één actie communiceren aan verschillende doelgroepen, met daarbij een net wat andere boodschap? Dan is het aan te raden om hiervoor een andere nieuwsbrief te maken. Dit kost extra tijd, maar daardoor ben je wel relevanter voor je doelgroep.

 

Hoe te beginnen met een nieuwsbrief?

Voordat je start is het altijd goed om eerst het doel van je nieuwsbrief te bepalen. Vervolgens kies je een systeem waarmee je jouw nieuwsbrief gaat maken. Enkele voorbeelden zijn MailChimp en MailPlus. En dan…. dan is het knallen! Hoe? Dat leggen we je uit in een volgende blog, dus hou ons in de gaten!

Interesse in een van onze diensten of een vrijblijvend gesprek? Neem gerust contact met ons op.