SEO: wat is het?

Wist je dat… er ongeveer 98% internetgebruikers zijn, waarvan ongeveer 93% Google als zoekmachine gebruikt? En dat Google tenminste 63 duizend zoekopdrachten per seconde krijgt? Niet gek dat het dan erg belangrijk is om SEO in te zetten voor de vindbaarheid van jouw bedrijf in zoekmachines. Als ondernemer heb je de term SEO vast wel eens voorbij horen komen. Maar wat is het nu precies en hoe zet je het in?

Search Engine Optimalization

SEO staat voor Search Engine Optimalization. In het Nederlands betekent dit: zoekmachine-optimalisatie, of ook wel: jouw website beter vindbaar maken in zoekmachines, zoals Google. Zoekmachines als Google gebruiken algortimes om de ranking van zoekresultaten te bepalen. Een groot aantal factoren heeft invloed op deze ranking. Door SEO in te zetten, probeer je deze factoren te beïnvloeden met als doel dat je zelf hoger in de ranking terecht komt. Als je SEO goed inzet, werkt het positief en kun je daadwerkelijk hoger in de zoekresultaten terecht komen. Het is daarbij van belang dat je je goed inleest over SEO en up to date blijft over de ontwikkelingen hiervan.

Waarom SEO?

Juist nu het internetgebruik zo gestegen is in afgelopen twee jaar tijdens de coronapandemie, is het zo belangrijk om zichtbaar te zijn op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Zoals eerder benoemd, gebruiken we SEO om organisch (dus niet betaald, zoals met Google Ads) een hogere positie in de zoekresultaten te bemachtigen. Dit doe je, omdat:

  • je bijvoorbeeld jouw naamsbekendheid wilt vergroten;
  • meer verkeer naar je website wilt krijgen;
  • jouw producten wilt verkopen;
  • jouw dienst wilt aanbieden.

Het voordeel van organisch zichtbaar zijn, is dat je nooit wordt beperkt door budget. Het kost namelijk geen geld. Daarbij is alles meetbaar in Google Analytics en andere SEO-tools. Als je eenmaal een hoge positie in de zoekresultaten hebt bereikt, raak je deze ook niet zomaar meer kwijt.

De drie SEO-pijlers

Verschillende factoren hebben invloed op de ranking van zoekresultaten. Deze factoren vallen onder drie SEO-pijlers: content, linkbuilding en technische SEO.

Content

Bij content zorg je er onder andere voor dat de inhoud van je SEO-tekst relevant is en goed aansluit bij de zoekopdracht die iemand intypt op Google.

Linkbuilding

Linkbuilding zorgt ervoor dat de autoriteit van je website omhoog gaat. Of ook wel dat je populairder wordt. Hoe meer relevante websites jouw webpaginalink delen en hoe meer er op geklikt wordt, hoe hoger jouw autoriteit en hoe hoger je in de zoekresultaten terecht komt.

 

Technische SEO

Bij technische SEO verbeter je de technische onderdelen van jouw website om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Dit doe je vaak samen met de developer van jouw website. Denk aan de laadsnelheid verhogen of er technisch voor zorgen dat meta-tags toegevoegd kunnen worden op de website.

In aankomende blogs lichten we deze drie SEO-pijlers nog meer uit.

Vragen over SEO of hulp nodig?

Wil je als ondernemer graag SEO inzetten, maar denk je na deze blog hoe ga ik dit doen en waar ga ik de tijd vandaan halen? Geen probleem! Bij Urban Heroes helpen we je graag. Wij hebben drie online marketeers in huis, die jou alles kunnen vertellen en leren op het gebied van SEO. Liever uitbesteden? Ook dan pakken zij het graag voor jou op. Bekijk onze diensten eens op de online marketing pagina.

Onze diensten

Met een goede online marketingstrategie kunnen wij je helpen om vindbaar te zijn in de massa. Of het nu gaat om zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Adwords (SEA), een social media campagne, e-mailmarketing of het optimaliseren van je website. Wij zorgen ervoor dat er meer resultaat te halen valt uit je campagne, website of webshop. 

Workshops & trainingen

Wil je graag zelf aan de slag gaan met de online marketing voor je bedrijf maar mis je de kennis of handvatten om te beginnen? Wij bieden trainingen, workshops en begeleiding aan zodat je zelf aan de slag kunt met je online succes!

Ons team

We zijn transparant in wat we doen, duidelijk in onze communicatie en zien onze klanten als een partner. Met persoonlijk contact, een productieve samenwerking, kritische blik en onze kennis werken we samen toe naar de passende online zichtbaarheid voor jouw bedrijf of organisatie. 

Contact opnemen

Meer informatie of geïnteresseerd in onze diensten?