SEA inzetten in jouw bedrijf: wat is het en waarom?

SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising, in het Nederlands ook wel: adverteren in zoekmachines. Hierbij betaal je voor het plaatsen van advertenties in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. De advertenties herken je aan de plek, meestal boven de organische resultaten, en het dikgedrukte woord: advertentie. Als je SEA inzet, wordt jouw website sneller gevonden. Dit komt omdat je hoger scoort in de zoekmachine en dat is precies wat jij als bedrijf wilt: opvallen bij de doelgroep. Waar het bij SEO een langere tijd kan duren voor je resultaat ziet, zie je bij SEA vrijwel direct resultaat. In deze blog vertellen we je waarom je in jouw bedrijf SEA wilt inzetten en hoe je dit kunt doen.

Waarom SEA inzetten?

Met SEA heb je vrijwel direct resultaat. Als concurrenten gebruik maken van zoekadvertenties, is het verstandig om zelf als bedrijf ook SEA in te zetten. Zo blijf je zichtbaar naast je concurrenten. SEA-resultaten staan vaak boven SEO-resultaten (de organische resultaten). Wanneer je tijdelijke campagnes of aanbiedingen hebt, is SEA ook erg handig. Je hebt dan niet veel tijd om op de SEO-resultaten te wachten en bij SEA zie je vrijwel gelijk resultaat. Vaak is een combinatie van SEO en SEA de beste strategie op lange termijn. Hierover vertellen we later meer in een blog over de verschillen tussen SEO en SEA en waarom een combinatie de beste strategie is.

Stel een doel

Je kan SEA op veel verschillende manieren inzetten. Het is belangrijk om van tevoren een doel te stellen. Misschien wil je producten uit je webshop aanprijzen en de verkopen laten stijgen? Of ben je opzoek naar goed personeel en met een vacature adverteren zodat er meer sollicitaties binnenstromen? Of wil je juist een groter bereik genereren? Met advertenties maak je jezelf meer zichtbaar. Is je doel gesteld? Bedenk dan via welke zoekmachine je als bedrijf vindbaar wilt zijn. Google is een veelgebruikte zoekmachine en een goede keuze. Via Google Ads ga je aan de slag met het opzetten van de advertenties. In Google Ads vind je ook de resultaten terug en kan je de advertenties bijsturen waar nodig. Deze resultaten zijn vrijwel direct te zien, omdat een advertentie over het algemeen binnen enkele minuten zichtbaar is, als deze is goedgekeurd. 

Zoekwoorden kiezen

Vervolgens kies je de zoekwoorden waarbij de advertentie getoond moet worden. De advertentie moet goed aansluiten op de zoekwoorden, anders verlaagt dit je Click-Through-Rate (CTR) en uiteindelijk zorgt het ook voor een lagere ranking in de zoekresultaten. Nadat je de zoekwoorden hebt gekozen, kies je een biedstrategie. Je hebt een handmatige biedstrategie en meerdere automatische. Bij een handmatige biedstrategie bepaal je zelf de CPC, wat staat voor Cost-per-Click. Dit betekent dat elke keer als iemand op jouw advertentie klikt, je een bedrag betaalt. Door handmatig een maximaal bod per klik in te stellen, bepaal je zelf hoeveel je maximaal per klik kwijt bent. Afhankelijk van de biedingen van de concurrenten wordt bepaald hoeveel je uiteindelijk betaalt. Dit is nooit meer dan het maximale CPC wat je hebt ingesteld.

Als je kiest voor een automatische biedstrategie, stel je ook een maximale CPC in. Google bepaalt dan zelf hoeveel hij per zoekwoord biedt, maar gaat niet over de ingestelde maximale CPC heen. Bij beide biedstrategieën stel je een dag budget in. Zo ben je nooit meer dan dat bedrag per dag kwijt en houd je zelf de controle. Naast het kiezen van zoekwoorden, een biedstrategie en een dag budget, zijn er nog meer instellingen die je kunt inzetten om zo gericht mogelijk te adverteren. Denk aan specifieke locaties en doelgroepen. Misschien wil je alleen in een bepaald deel van Nederland adverteren, omdat jouw doelgroep daar woont, werkt of verblijft. Met SEA is dus veel mogelijk!

Zoekwoordplanner van Google Ads

Extra tips voor SEA

Zelf aan de slag gaan met het inzetten van SEA? We hebben een aantal tips voor je:

  • Zorg ervoor dat je jezelf goed verdiept in het onderwerp SEA. Volg wat cursussen en blijf up-to-date;
  • Laat de advertentie goed aansluiten bij de zoekwoorden waar je op richt met de advertentie. Verwerk ook deze zoekwoorden in de tekst op de landingspagina waar bezoekers uiteindelijk op terecht komen. Hierdoor verhoog je de relevantie van je advertenties;
  • Voeg een Call-to-Action (CTA) toe. Hiermee haal je mensen over om op jouw advertentie te klikken en niet op die van de concurrent. Denk aan CTA’s als: ‘lees hier meer’, ‘koop nu met korting’, ‘bereken direct je premie’;
  • Naast het verdiepen in SEA is het van belang om onderzoek te doen en te testen. Denk aan een zoekwoordonderzoek. Zo kom je erachter welke zoekwoorden het grootste zoekvolume hebben. Hierover schrijven we later ook nog een blog.

Wil je na het lezen van deze blog SEA inzetten in jouw bedrijf, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Of heb je vragen of hulp nodig bij het opzetten van SEA-campagnes? Neem gerust contact met ons op. Bij Urban Heroes hebben we SEA-specialisten die graag voor je klaar staan.

Onze Online Marketeers

kim koppejan urban heroes
kim urban heroes

Kim

Online Marketeer

De online marketing is een wereld die nooit stil staat, nieuwe ontwikkelingen komen en gaan in rap tempo en dat maak het voor Kim een erg interessant vak. Haar enthousiasme en passie voor de online marketing brengt ze dan ook graag over op de personen waarmee ze samenwerkt.

naäman matitaputty online marketeer
Naaman

Naäman

Online marketeer

Naäman zorgt ervoor dat al jouw online campagnes optimaal draaien. Met als uitgangspunt dagelijkse groei en ontwikkeling realiseren. Als hij geen GIFjes aan het sturen is. Naast Urban Heroes is hij op het korfbalveld (of in de kantine) te vinden.

Céline

Online marketeer

Met haar frisse blik op communicatie en creatieve geest, versterkt Céline Urban Heroes in de online marketing. Als content marketeer houdt zij zich onder andere bezig met het schrijven van teksten en social media.