Mailchimp account verwijderd

"Mijn Mailchimp is account verwijderd"

Een week geleden kregen we van een nieuwe klant de vraag om hun e-mailmarketing activiteiten weer op te pakken nadat ze hier lange tijd zelf niets mee hadden gedaan.

Kijk, een leuke opdracht!

Nadat we de logingegevens netjes hadden ontvangen bleken we niet in te kunnen loggen in Mailchimp.

We kregen als eerst de volgende melding:

"Sorry, we couldn't find an account with that username. Can we help you recover your username?"

Prima, dan herstellen we gewoon de username op basis van het e-mailadres!

Maar daar kregen we de volgende melding:

"A user with this email address does not exist"

Vreemd... Natuurlijk alles dubbelgechecked met de klant om er zeker van te zijn dat het mailadres of username nooit was aangepast, maar dat bleek niet het geval.

Uiteindelijk hebben we een nieuw account opgezet en ingericht en de eerste mailing netjes verstuurd.

Vragen of problemen met Mailchimp of e-mailmarketing? Wij kunnen helpen!

Het tweede missende Mailchimp account in één week

Binnen een week kregen we een vraag van een andere klant die zelf de Mailchimp accounts beheert:

"Wij probeerden vandaag in te loggen op ons Mailchimp account (van **** en ****) maar via Mailchimp krijgen wij te horen dat er geen account kan worden gevonden."

Ook vreemd, tijd om hier eens dieper in te duiken.

Eerst even een snelle test door aan te melden via een embedded formulier vanuit Mailchimp. Na het klikken op abonneren kregen we de volgende melding:

 

 

Na de klant te hebben verteld dat we op onderzoek uit zouden gaan kwamen we snel tot de conclusie dat Mailchimp je account, zonder herstelmogelijkheid, kan verwijderen.

Mailchimp kan (en mag) je account verwijderen!?

Mailchimp heeft in een statement richting een andere gebruiker het volgende aangegeven:

As noted in our Terms of Service, we reserve the right to disable accounts that have not been accessed within the last 24 months. In addition to that, we notify the address listed as the owner of the account 30 days before, 7 days before, and 1 day before the account is closed as well. The purge process happens after that. With that in mind, we will be unable to recover this as it no longer exists on our servers.

Kortom, wanneer  je 24 maanden niet inlogt in je account kan Mailchimp je volledige account, inclusief alle data, verwijderen. Ze geven zelf aan om 3 keer voor verwijderen van accounts te waarschuwen:

  • 30 dagen voor verwijdering
  • 7 dagen voor verwijdering
  • 1 dag voor verwijdering

Meldingen komen niet altijd aan

Wij waren hier zelf nog niet eerder tegen aan gelopen omdat we voor klanten waar we actief e-mailmarketing voor uitvoeren regelmatig inloggen.

Voor ons was dit dus volledig nieuw, maar wel belangrijk genoeg om dit via een blogpost te delen met anderen die hier mogelijk mee te maken hebben.

Vragen of problemen met Mailchimp of e-mailmarketing? Wij kunnen helpen!

Onherstelbaar?

Daniel, de andere gebruiker met hetzelfde probleem, gaf aan in een blog-update dat Mailchimp zijn gegevens na klagen via Twitter wel heeft kunnen recoveren:

After complaining on Twitter, Mailchimp was magically able to recover my data. Go figure...

Mocht je heel veel waardevolle data zijn verloren kun je altijd kiezen om het publieke platform als middel in te zetten om te kijken of Mailchimp iets kan recoveren.