Google Algoritme updates geschiedenis SEO

In dit artikel loodsen we je kort door de geschiedenis van de Google Algoritme updates die een behoorlijke impact kunnen hebben op SEO resultaten.

Google rolt binnen zijn zoekmachine honderden updates per jaar uit. Het aantal updates neemt al jaren toe. Zo zijn er in 2018 3.234 updates door Google gerapporteerd (bijna 9 per dag), terwijl dat er in 2009 slechts 404 waren.

Naast deze kleine updates zijn er in de afgelopen jaren ook een aantal grote updates geweest die in SEO land behoorlijk wat teweeg hebben gebracht.

Google Algoritme

Goed om te weten is dat het Google Algoritme naar inschatting van diverse SEO specialisten zo’n 200 verschillende signalen gebruikt om de volgorde van de zoekresultaten te tonen.

Alle signalen hebben een aparte weging. Zo telt een paginatitel zwaarder mee dan een opgeslagen bladwijzer in Google Chrome.

Google Updates

Terug naar de updates van het algoritme. Sinds 2011 zijn er tot nu toe 3 ‘major’ updates geweest, met herkenbare namen. Misschien heb je er wel eens van gehoord:

  • Panda update
  • Penguin update
  • Bert update
panda penguin en bert update google

Panda Update

De Google Panda update is uitgerold in 2011 en had als belangrijkste functie het wegnemen om lage kwaliteit content. In eerste instantie was het geen onderdeel van een ingebouwd algoritme maar een script dat maandelijks werd gedraaid. Pas in 2013 is het vast opgenomen in het algoritme van Google.

In een update in 2014 heeft Google de Panda update wat milder gemaakt om zo kleinere bedrijven te helpen om te kunnen ranken.

PANDA UPDATE NAAM ACHTERGROND

De Panda update zou eerst ‘farmers update’ moeten heten, omdat er met lage kwaliteit content veel verkeer ‘gefarmed’ kon worden. Later heeft hij de naam ‘Panda’ gekregen omdat hij is vernoemd naar de engineer van Google die het heeft ontwikkeld.

Penguin Update

In februari 2012 kwam Google met de tweede grote update: de Penguin update. Deze update was voornamelijk gericht om linkspam en keyword stuffing tegen te gaan. Het was voor 2012 een stuk eenvoudiger om in bulk links te bouwen of te kopen of heel vaak zoekwoorden toe te voegen in je content om zo hoog te ranken. Deze manier van SEO ging ten kosten van de kwaliteit van het internet.
 

Door de Panda maar voornamelijk de Penguin update ontstond er een enorme verschuiving van kwantiteit naar relevantie en kwaliteit van content en links.

De Penguin update verandere voornamelijk veel voor linkbuilding. Veel spammy sites hebben een penalty gekregen waardoor ze enorm veel rankings verloren. Op onderstaande afbeelding vind je een voorbeeld van sitebezoeken van een getroffen website.

Net zoals de Panda update was de Penguin update meer een losse ‘filter’. Pas in 2016 is het vast opgenomen in het algoritme. Het werkte toen niet langer site breed maar op pagina niveau. Dit wil zeggen dat je verkeerd geoptimaliseerde pagina een penalty kon krijgen, en niet gelijk je hele site.

 

GOOGLE PENGUIN UPDATE VERSIES

Hieronder vind je een overzicht van de verschillende Penguin versies:

  • Penguin 1.0 op 24 april 2012
  • Penguin 1.1 op 26 mei 2012
  • Penguin 1.2 op 5 oktober 2012
  • Penguin 2.0 op 22 mei 2013
  • Penguin 2.1 op 4 oktober 2013
  • Penguin 3.0 op 17 oktober 2014
  • Penguin 4.0 op 23 september 2016 (inclusief realtime)

 

RANKING HERSTELLEN NA PENGUIN UPDATE

Is je website getroffen door de penguin update? Dan kun je het volgende doen:

  • Zorgen voor een lagere keyword density (keyword stuffing voorkomen)
  • Een link analyse doen en webmasters van de domeinen benaderen om spammy links naar jouw site te verwijderen
  • Mocht je geen contact kunnen leggen met de webmaster kun je gebruik maken van de Disavow tool om links te ‘ontkennen’

Bert Update voorbeelden

Een voorbeeld van een zoekopdracht voor en na de BERT update. Zoals je op de afbeelding kunt zien is het zoekresultaat op de ‘after’ een stuk relevanter.

Voorbeeld zoekresultaten voor en na update

Een ander voorbeeld: wanneer je zocht op ‘parkeren op een helling zonder stoeprand’ legde Google de nadruk op ‘stoeprand’ en te weinig op het woord ‘zonder’.

Zoals je kunt zien is dit na de update behoorlijk veranderd.

Google Bert update voorbeeld

Vragen over de Google Updates of hulp nodig?

Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt over bovenstaande updates of andere SEO gerelateerde vragen:

Neem contact op